Πέμπτη, 26 Οκτωβρίου 2017

Δωρεάν Δημόσια Συγκοινωνία: Γιατί δεν πληρώνουμε για να χρησιμοποιήσουμε ασανσέρ; | Free Public Transport: And Why We Don't Pay to Ride Elevators

[Οι ΦΙΛΟΙ της ΦΥΣΗΣ/ Naturefriends Greece με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Πόλεων, 31 Οκτωβρίου, παρουσιάζουν το βιβλίο «Δωρεάν Δημόσια Συγκοινωνία: Γιατί δεν πληρώνουμε για να χρησιμοποιήσουμε ασανσέρ;», του Καναδικού οίκου Black Rose Books, του οποίου εκδότης είναι ο Δημήτρης Ρουσόπουλος/ Dimitri Rousopoulos.
Ο Δημήτρης Ρουσόπουλος είχε προαναγγείλει την έκδοση του βιβλίου κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Ελλάδα για την πραγματοποίηση της 4ης Διεθνούς Συνδιάσκεψης, που διοργάνωσε το Transnational Institute of Social Ecology/ TRISE με θέμα «Το δικαίωμα στην πόλη και η κοινωνική οικολογία - Προς οικολογικές και δημοκρατικές πόλεις»/ The Right to the City and Social Ecology – Towards Ecological and Democratic Cities (Θεσσαλονίκη 1-3 Σεπτεμβρίου 2017) και στην παρουσίαση της επανέκδοσης τού βιβλίου του με τίτλο «Πολιτική Οικολογία: Πέρα από τον Περιβαλλοντισμό».

Οι ΦτΦ έχουν πάρει δημόσια θέση για το θέμα της δωρεάν μετακίνησης με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, πρόσφατη αναφορά με αφορμή την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, θέση με α/α 14. | 
ΣΗΜΕΙΩΣΗ για τον τίτλο του βιβλίου: Η έκδοση έγινε στον Καναδά. Προφανώς στην Ελλάδα  δεν ισχύει αυτό που αναφέρεται στον τίτλο του βιβλίου. Στη χώρα μας το ασανσέρ το συντηρούν οι ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές των κτηρίων.  | Κώστας Φωτεινάκης]


Δωρεάν Δημόσια Συγκοινωνία: Γιατί δεν πληρώνουμε για να χρησιμοποιήσουμε ασανσέρ;

Judith Delheim, Jason Princen

Free Public Transport: And Why We Don't Pay to Ride Elevators

«Δεν πληρώνουμε για να χρησιμοποιήσουμε ανελκυστήρες, έτσι δεν είναι; Και δικαίως. Μια τέτοια ιδέα θα ήταν παράλογη. Το σύστημα δημόσιας συγκοινωνίας διαδραματίζει τον ίδιο ρόλο στην πόλη, με μόνη διαφορά ότι κινείται οριζόντια», υποστηρίζει ο συγγραφέας Jason Prince, ειδικός αστικού σχεδιασμού και κοινωνικής οικονομίας του Μόντρεαλ.

Σε μια εποχή αυξανόμενων ανισοτήτων και οικολογικής κρίσης, τα κινήματα για ελεύθερη δημόσια μετακίνηση προτείνουν μια βαθιά επανεξέταση των αστικών μεταφορών ως θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και δημόσιο αγαθό. Οι έρευνες δείχνουν ότι, εάν η χρήση του λεωφορείου ήταν ελεύθερη, οι άνθρωποι θα το χρησιμοποιούσαν κατά 50% περισσότερο τον πρώτο χρόνο, μειώνοντας δραματικά τη χρήση του αυτοκινήτου, και κατά συνέπεια την κυκλοφοριακή συμφόρηση και τη ρύπανση, ενώ μια τέτοια κίνηση θα οδηγούσε στην αναδιανομή του πλούτου, καθώς και στη διευκόλυνση της κοινωνικής ένταξης για τους φτωχούς και τους εργαζόμενους. Αλλά μόνο οι δημόσιες συγκοινωνίες δεν είναι αρκετές. Αυτή η κίνηση πρέπει επίσης να συνδυαστεί με πολύ καλύτερες λωρίδες λεωφορείων και υπηρεσίες για να είναι αποτελεσματική.

Στα δώδεκα κεφάλαιά του, το βιβλίο αυτό διερευνά επιτυχημένες στρατηγικές καθώς και παγίδες περιπτωσιολογικών μελετών που έχουν δημοσιευτεί από τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Μόντρεαλ, το Τορόντο, την Εσθονία, την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Σουηδία, τη Βραζιλία, την Πολωνία, την Κίνα και το Μεξικό. Όπως ένα μανιφέστο ως οδηγός, αυτό το εκρηκτικό βιβλίο --το πρώτο πάνω στο συγκεκριμένο θέμα γραμμένο στα αγγλικά — είναι ιδανικό για όσους θέλουν να αλλάξουν πραγματικά την πόλη τους και να κοιτάξουν μπροστά.

Ο πίνακας περιεχομένων:
1. Μπολόνια: Οι ελεύθεροι ναύλοι ήταν μόνο η αρχή
2. Μόντρεαλ 1975: Ελεύθερη μαζική διέλευση και το κίνημα του πολίτη του Μόντρεαλ
3. Η πρόκληση του Αδύνατου: Το Κίνημα του Τορόντο για την Ελεύθερη Μαζική Μετακίνηση
4. Hasselt: Μια πόλη για όλους
5. Planka.nu: Προσπερνώντας την επικύρωση εισιτηρίου στην Σουηδία
6. Ελλάδα: Αυτοκίνητα ή μαζική μετακίνηση;
7. Ταλίν: Η πρωτεύουσα της Εσθονίας βρίσκεται στο δρόμο με την ελεύθερη δημόσια διαμετακόμιση
8. Το δικαίωμα στην πόλη: το Μεξικό
9. Μπραζίλια: Από το όνειρο στον εφιάλτη
10. Δέσμευση ποσού: Αυτός που επωφελείται πρέπει να πληρώσει
11. Συμπεράσματα
12. Το φάσμα μεταφορών: Εντοπίζοντας τις μαζικές μεταφορές σε ένα ταχέως εξελισσόμενο “κοκτέιλ μεταφορών”
------------

Το βιβλίο “Δωρεάν Δημόσια Συγκοινωνία: Γιατί δεν πληρώνουμε για να χρησιμοποιήσουμε ασανσέρ;” έχει μια θέση στις εκλογές του Μόντρεαλ! Και θα υπάρξουν περισσότερα γεγονότα την επόμενη εβδομάδα.

Ο εκδοτικός οίκος Black Rose Books αναφέρει ότι περίπου 70 άτομα παρακολούθησαν την παρουσίαση του βιβλίου «Δωρεάν Δημόσια Συγκοινωνία: Γιατί δεν πληρώνουμε για να χρησιμοποιήσουμε ασανσέρ;» στις 4 Οκτωβρίου 2017.

Η εξαιρετική επιτυχία του βιβλίου αυτού δηλώνει την αυξανόμενη επιθυμία για δημόσια συζήτηση σχετικά με τα πλεονεκτήματα της δωρεάν δημόσιας συγκοινωνίας. Μιλάει επίσης για τη σημασία των δωρεάν δημόσιων μεταφορών ως βιώσιμη λύση στη συμφόρηση στους δρόμους μας και στη ρύπανση που συμβάλλει στην αλλαγή του κλίματος, καθώς και για άλλα θεμελιώδη ζητήματα κοινωνικής ένταξης και οικονομικής βιωσιμότητας.

Με το άνοιγμα της εκδήλωσης για την παρουσίαση του βιβλίου, ο εκδότης του Black Rose Books, ο Δημήτρης Ρουσόπουλος, καλωσόρισε το πλήθος με μια έκκληση να ψηφίσει ο κόσμος με σύνεση στις επερχόμενες δημοτικές εκλογές και να ζητήσει περισσότερα από τα κορυφαία μέλη του δημοτικού συμβουλίου που δεν έχουν κάνει ακόμη το τολμηρό βήμα για βιώσιμες λύσεις στο Μόντρεαλ.




Συγγραφέας και συντάκτης της Free Public Transport, o Jason Prince αναφέρθηκε στην ιστορία των προσπαθειών που κατέβαλε το Κίνημα του Πολίτη στο Μόντρεαλ τη δεκαετία του '70 για τη δημιουργία δωρεάν μεταφορών--σημαντικό θέμα ενός κεφαλαίου στην Free Public Transport. Οι πολιτικοί του Μόντρεαλ έχουν καθυστερήσει τις ενέργειες εδώ και 40 χρόνια και είναι πλέον καιρός για τολμηρή ηγεσία σε αυτό το ζήτημα.



Ο ερευνητής του IRIS, Bertrand Schepper, παρευρέθηκε και παρουσίασε την έκθεσή του (στα γαλλικά), στην οποία περιγράφεται το κόστος και τα οφέλη της δωρεάν χρήσης των δημοσίων μεταφορών στο Μόντρεαλ--μια έκθεση που θα συμπεριληφθεί στις μελλοντικές εκδόσεις των δωρεάν δημόσιων μεταφορών. Το ίδιο το γεγονός ότι τόσο ο καθηγητής Prince όσο και ο κ. Schepper δούλευαν ταυτόχρονα σε παρόμοια έργα, χωρίς να γνωρίζουν ο ένας τον άλλον, είναι μια τρανή απόδειξη ότι οι ελεύθερες δημόσιες συγκοινωνίες είναι μια ιδέα που έχει ήδη καθυστερήσει να υλοποιηθεί.


Ο τρίτος ομιλητής της βραδιάς ήταν ο Amir Khadir, από το Québec Solidaire, ένα κόμμα που προωθεί δωρεάν τα μέσα μαζικής μεταφοράς στο πλαίσιο του προγράμματός του. Τέλος, και ο Τύπος μιλάει για αυτό το σημαντικό βιβλίο. Το Radio Noon στη CBC αφιέρωσε μια ώρα καλώντας τηλεφωνικά τον Jason Prince, ενώ η εφημερίδα Gazette παρουσίασε ένα άρθρο σχετικά με το εν λόγω βιβλίο.

Περισσότερες πληροφορίες στα αγγλικά για το βιβλίο [ΕΔΩ] και για την πρώτη παρουσίαση [ΕΔΩ]

Μετάφραση: Ευαγγελία Βορδογιάννη
Για το Ελληνικό Δίκτυο ΦΙΛΟΙ της ΦΥΣΗΣ/ Naturefriends Greece

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου